GEANNULEERD - toerrit 2: Riviertjes in het groene hart

Van 16.05.2020 10:00 tot 16.05.2020 17:00
Gezien: 2255
2002 vp
Datum  Zaterdag 16 mei 2020
Deelnemen  Geannuleerd
Start-locatie Goedhart Motorengoedhart
Europaweg 1D
2411 NE Bodegraven
Lunch-locatie
Eetcafé de Hoek2002lunch
Dorpsstraat 50
2396 HC Koudekerk a/d IJssel
Eind-locatie Café De Buren2002eind
Raadhuisplein 3-5
2411 BD Bodegraven
Bijzonderheden Voor de liefhebbers van kleine schitterende slingerende weggetjes.
Deze route gaat voor het grootste deel langs de mooie riviertjes en plassen in het Groene Hart. Het is geen route om snel te rijden, liever ook geen grote groepen. Luide uitlaat is echt uit den boze. Niet doen; de bewoners waarschuwen al dat als er te veel overlast komt deze prachtige weggetjes worden afgesloten.Riviertjes in het "Groene Hart" start in de omgeving Leiden
Routemasters  Willem Zilverschoon
Toerritbeschrijving
Het Groene Hart is een binnen de Nederlandse Randstad gelegen relatief dunbevolkt veenweiden gebied. Rond het Groene Hart liggen een aantal grote steden (Rotterdam, Den Haag, Zoetermeer, Leiden, Haarlem, Amsterdam en Utrecht (de Randstadring). Binnen het Groene Hart ligt een aantal kleinere plaatsen, maar ook enkele middelgrote steden als Gouda, Alphen aan den Rijn en Woerden (het Groene Hart). 
Het gebied is ontstaan als verdedigingslinie in de 17e en 18e eeuw (de Oud Hollandse Waterlinie) tegen binnenvallende Franse legers. Het gebied was eenvoudig onder water te zetten en vormde zo onneembare barrière. Tot het in 1672 zo hard vroor, dat 9000 Franse soldaten over het ijs  Zwammerdam konden bereiken. Na het plunderen moesten ze wel weer snel weer terug vanwege de invallende dooi. 
Door deze defensie bestemming mocht er in het gebied geen stedenbouw plaatsvinden en dat is tot heden nog steeds het geval. Het gebied is aangewezen als Nationaal Landschap. 
(Bron: Wikipedia).
 
goedhartWe starten bij Goedhart Motoren, waar we van Berry Goedhart de koffiehoek mogen  gebruiken. Na vertrek bij Goedhart rijden we een klein stukje door het industriegebied van Bodegraven en gaan bij de Oude Rijn rechtsaf richting Woerden. Nergens zijn we tijdens de rit ver van water in de vorm van rivier, kanaal of sloot.
 
2002 Fort WierickerschansAan de rechterkant komen we vrij snel langs fort Wierickerschans, één van de verdedigingswerken van de Waterlinie. Op het punt waar de Oude Rijn en de Enkele Wiericke samen komen. Nu een wat onbeduidende “sloot”, toen kennelijk zo belangrijk, dat er een fort gebouwd moest worden. Een klein stukje verderop, in Nieuwerbrug, de brug over de Dubbele Wiericke. Inderdaad: lijkt eens zo breed als de Enkele.  Iedereen, die wel eens over de A12 bij Woerden rijdt kent de bordjes “Enkele-“ en “Dubbele Wiericke”. Nu heb je daar een beeld bij.
 
2002 HaastrechtVan Woerden naar Linschoten over de provinciale weg met mooie vergezichten. In Linschoten komen we weer, zoals beloofd, op een klein, slingerend weggetje langs de Hollandsche IJssel richting Oudewater. Na Oudewater wordt het erg smal richting Haastrecht met uitwijkplaatsen voor tegenliggers. Leuk plaatsje trouwens! 
  
 
Verder langs de Hollandsche IJssel, die we volgen tot Nieuwenkerk a/d IJssel. 
Langs Zoetermeer en Hazerswoude Dorp komen we bij de lunchlocatie: Café de Hoek in Koudekerk a/d/ IJssel.. Bij mooi weer op het terras aan de Oude Rijn. Parkeren kan aan de overzijde bij de kerk. Als de straatzijde vol is kan dat ook aan de achterkant.
 
 
2002 cafedehoekNa de lunch rijden we nog een stukje langs de Oude Rijn en dan in Alphen linksaf, langs de Heimanswetering naar de Braassemermeer. Echt breed is het hier niet. Verder langs de Westeinderplassen. Als het mooi weer is zal het druk zijn op de Braassemer en de Westeinder met (zeil-) boten. Altijd mooi om te zien. Aardige optrekjes langs de waterkant. 
 
Met al dat water moet je soms wat creatief zijn met de post. Is zo veel makkelijker dan een roeiboot om de aanslagen en bekeuringen binnen te halen.
 
Dan langs het Amstel-Drecht kanaal naar Uithoorn. Vanuit Uithoorn, langs de andere kant van het Amstel-Drecht kanaal, naar de Kromme Mijdrecht. De weg erlangs is smal en bochtig
 
Bij Woerdense Verlaat komen we bij de Nieuwkoopsche Plassen en daarna kronkelt het vrolijk verder langs de Meije naar Bodegraven. Achter het Gemeentehuis bevindt zich café de Buren, het eindpunt van dit rondje Groene Hart.
Op de verkeersdrempels na en een enkele brug, een vlakke tour, maar daardoor wél mooie vergezichten door de Hollandse Polder met kerktorens aan de horizon.
2002 vp
Toerritbestanden

google maps L
Route preview

  gpx file icon smal gpx-bestanden
12 mei beschikbaar
garmin2gdb-bestanden
12 mei beschikbaar
2002 overzicht route

De routes worden enkel nog doorgerekend in het meest recente kaartmateriaal van uitgave van deze route met de instellingen zoals omschreven op onze website. Wil je de GPX/GDB route rijden en je hebt een oudere versie kaartmateriaal kunnen er verschillen ontstaan in de route. Deze verschillen mag je zelf verhelpen. 

Voor het probleemloos rijden van een rit, ga "navigeren met een track als routebasis".
Kijk hier voor meer informatie.
Vertrektijd Tussen 10:00 en 11:00 uur in kleine groepjes.
Einde rit ± 16:00 - 17:00 uur
Lengte / duur toerrit deel 1: 70 km / ± 1:35 uur
deel 2: 65 km / ± 1:45 uur
Het weer weersverwachtingBuienradar 1
Deelnamekosten
Leden Gratis
Niet -leden € 5,00
Procedures Deelnemen aan YDCN toerritten
We adviseren om in kleine groepjes te rijden, 6 motoren is ruim voldoende voor een plezierige rit voor iedereen. Dat is niet alleen veiliger maar geeft ook minder irritatie bij het overige verkeer en de plaatsen waar we doorheen rijden. Graag ook rekening houden dat we in kleinere groepjes bij de lunchlocatie aankomen. De locaties zijn weliswaar op de hoogte van onze komst, maar we zien steeds vaker dat we als hele groep 30 – 40 personen tegelijk op de lunchlocatie aankomen.
Probeer hier rekening mee te houden.
Deelnmerslijst  Alleen voor leden indien ingelogd.
 Verslag  Stuur je verslag naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

logo diversion new